A katasztrófa „filmje” 1912. április 14.,
23 óra 40 perc. A figyelő matróz jéghegyet észlel, 40 másodperc van az
intézkedésre. Az ügyletes tiszt éles balra kormányzást és hátrafelé menetet
rendel el. A hajó jobb első oldala belerohan a jéghegybe. 23.42. E. J. Smith
kapitány kiadja a parancsot: rekeszeket zárni! 23.45. Gépeket
leállítani! 23.50-re az utasok felfigyelnek a furcsa csendre, a víz
benyomulása miatt a levegő fütyülése hallatszik. Másodpercenként 400 tonna víz
ömlik a hajótestbe. Megjelennek az első tócsák a harmadik osztály legalsó
kabinjaiban. A hajóorrban 4 méteres a víz. Smith kapitány Thomas Andrews
konstruktőrrel szemlére indul. április 15., 0.03-kor érnek vissza a hídra, s
Andrews azt mondja: „A Titanic el fog süllyedni.” A kamrákat elválasztó
zsilipkapuk nem elég magasak, a víz átömlik fölöttük. Az első hat kamra
megsérült (a tizenhat közül), a hajó csak négynek a sérülését bírná
ki. 0.05-kor a kapitány az alvó utasok felébresztésére mozgósítja a
legénységet. 0.14-kor belép a rádiósokhoz, s elrendeli a vészjelzéseket. A
legközelebbi hajó, a Californian nem veszi a jeleket, mert 22.21 óta – a jég
miatt – állnak, s a rádiós alszik. 0.25-kor a brit Carpathia veszi a
vészjeleket, s 58 tengeri mérföldről elindul, 14 mérföld/óra sebességgel. Négy
óra kevés az odaéréshez, ezt csak a kapitány és a főkonstruktőr tudja. Az
1308 utas és a 898 fő személyzet (összesen 2206 személy) nem tudja, mi a
helyzet: a húsz mentőcsónakban csak 1178 hely van. Tehát legalább 1028-an
halálra vannak ítélve. 0.35-kor tizenhat matróz elkezdi előkészíteni a
csónakokat. Az elkövetkező másfél órában – a tat függőlegesbe állásáig – csak
tizennyolc csónak kerül vízbe. A legelsőn a hatvanöt ülőhelyből csak
huszonnyolcat foglaltak el! A második csónakba is csak huszonnyolcan szálltak
be. A tizennyolc csónak ötszáz üres hellyel várakozik a mentőhajóra. Sok utas a
7 kilométer hosszú folyosólabirintusban bolyongva még a csónakfedélzetre sem
jutott fel. Az alsóbb osztályú utasokat több helyen elrekesztették. 0.45.
vészjelző rakéta. A Californian gőzösön ezt látják, de nem tekintik
vészjelzésnek. Éjjel 1 óra körül már 30 ezer tonna víz van a hajóorrban, s
még mindig csak öt csónak jutott vízre. 1.40. Az utolsó vészjelző
rakéták. 2 órakor néhányan a vízbe ugranak, s így sikerül a csónakokba
jutniuk. 2.05-kor a kapitány menekülésre szólítja fel a rádiósokat.
2.12. A tat a magasba emelkedik, s a hajó hátsó része függőlegesbe áll. A
zenekar az utolsó dalt játssza. A 3-7 méteres hajócsavarok és a 100 tonnás
kormánylapát a magasba emelkedik. 2.15-kor a Titanic törzse 45 fokban áll, s
mintegy 60 méter magasságba emelkedik. 2.18. A kazánok kiszakadnak, minden
fény kialszik, az első, 24 méter magas, 50 tonnás kémény letörik. 2.20-kor a
hajó utolsó darabja is eltűnik a víz alatt. Az áldozatok száma ezerötszáz,
alig hétszázan menekülnek meg. |